saeedtag

دل نوشته ها مکانی برای آرامش

saeedtag

دل نوشته ها مکانی برای آرامش

9 راه برای از بین بردن بوی بد دهان


از بین بردن بوی بد دهان و سالم نگاه داشتن دهان ، دندان و لثه ها کار بسیار راحتی است. با انجام کارهای زیر می توانید دهانی خوشبو و تمیز داشته باشید.
دکتر برای همه

از بین بردن بوی بد دهان و سالم نگاه داشتن دهان ، دندان و لثه ها کار بسیار راحتی است. با انجام کارهای زیر می توانید دهانی خوشبو و تمیز داشته باشید.

مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید
پلاک ها و جمع شدن آن ها بر روی دندان ها باعث جذب باکتری ها و بوی بد دهان خواهد شد ، اگر غذایی نیز در بین دندان ها گیر کند بوی بد دهان را تشدید خواهد کرد.

حداقل دو بار در هر روز دندان های خود را مسواک کنید و روزی یک بار نیز دندان های خود را نخ کنید.اگر بوی دهان برایتان خیلی مهم است می توانید مسواک و نخ دندان را به دفعات بیشتر انجام دهید.

البته به یاد داشته باشید که افراط نکنید ، زیاد مسواک زدن نیز می تواند مینای دندان ها را از بین برده و آن ها آسیب پذیر کند.

دهان خود را بشویید
استفاده از دهان شویه ها علاوه بر خوشبو کردن نفس باعث خواهد شد دهان و دندان ها در مقابل باکتری ها نیز مقاوم شوند. استفاده از دهان شویه هایی با بوی نعنا بسیار خوشایند است اما به یاد داشته باشید دهان شویه ای را انتخاب کنید که جرم ها و باکتری های ایجاد کننده ی بوی بد دهان را از بین ببرد. استفاده از دهان شویه را فقط به از بین بردن بوی بد لحظه ای دهان محدود نکنید ، این کار را به صورت منظم و روزانه انجام دهید تا منبع ایجاد کننده ی بوی بد دهان از بین برود.

چرخاندن آب در دهان نیز بعد از غذا خوردن می تواند کمک بسیار زیادی به از بین بردن بوی بد دهان بکند ، چراکه ذره های باقی مانده ی غذا را از دهان خارج خواهد کرد.

روی زبان خود را تمیز کنید
لایه ای که به صورت طبیعی بر روی زبان شکل می گیرد می تواند جایگاهی برای جمع شدن باکتری های بد بو باشد. برای از بین بردن این باکتری ها روی زبان خود را به آرامی با مسواک تمیز کنید.

اگر مسواک شما بزرگ بوده و به راحتی به نقاط انتهایی زبان نمی رسد از مسواک های مخصوصی که برای تمیزکردن زبان طراحی شده اند استفاده کنید. این کار می تواند ذرات غذا ، باکتری ها و سلول های مرده ی روی زبان را تمیر کند که باعث خوشبو شدن دهان خواهد شد.

از غذاهایی که نفس را بد بو می کنند دوری کنید
از جمله این مواد غذایی می توان به پیاز و سیر اشاره کرد که حتی مسواک زدن بعد از خوردن آن ها نیز بوی بد نفس را از بین نخواهد برد.

این مواد غذایی شامل ذراتی هستند که وارد جریان خون می شوند و از این طریق به ریه ها رسیده و به همین دلیل نفس شما را بد بو خواهند کرد.

بهترین راه برای مقابله با بوی بد این غذاها نخورردن آن ها می باشد. در صورت اینکه به این مواد علاقه دارید بهتر است حدالامکان قبل از خروج از خانه و رفتن به محل کار و دوستان از خوردن آن ها خودداری کنید.

سیگار را ترک کنید
سیگار کشیدن علاوه بر مضر بودن برای سلامتی و ایجاد کردن سرطان ریه مضراتی دیگری نیز دارد که از جمله آن ها می توان به آسیب زدن به لثه ها و بدرنگ کردن دندان ها اشاره کرد ، همین موضوع باعث بد بود شدن نفس افراد سیگاری نیز خواهد شد.

برای ترک سیگار استفاده از چسب ها و یا آدامس های نیکوتین می تواند کمک کننده باشد. در صورت عدم موفقیت می توانید به پزشک مراجعه کرده و به دنبال برنامه های ترک سیگار باشید.

بعد از غذا آدامس بجوید
باکتری های موجود در دهان شما عاشق شیرینی هستند و از این ماده برای تولید اسید و از بین بردن دندان ها استفاده می کنند که علاوه بر خرابی دندان ها بوی بد نیز ایجاد خواهد کرد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است بعد از خوردن غذا آدامس بجوید.

جویدن آدامس باعث تحریک در ترشح بزاق خواهد شد. بزاق مکانیزم دفاعی طبیعی دهان در برابر اسیدهای ایجاد شده توسط باکتری ها می باشد.

لثه های خود را سالم نگاه دارید
بیماری های لثه بوی بسیار بدی برای دهان و نفس ایجاد خواهند کرد. باکتری ها می توانند به صورت گروهی در محل لثه ها تجمع کرده و بوی بسیار بدی ایجاد کنند. اگر بیماری لثه ی خاصی دارید معمولا دندان پزشک شما را به یک متخصص پریو معرفی خواهد کرد تا مشکل شما را درمان کند.

دهان خود را مرطوب نگاه دارید
اگر در دهان شما بزاق به اندازه ی کافی تولید نشود ، دهان مکانیزم دفاعی خود را از دست داده و همین موضوع منجر به خرابی دندان ها و بد بو شدن نفس خواهد شد. به همین دلیل به یاد داشته باشید اگر دهانتان خشک است حتما روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

علاوه بر نوشیدن آب کارهایی مانند استفاده بخور آب سرد در شب هنگام زمان خواب ، جویدن آدامس بدون قند و مکیدن آبنبات های بدون قند می تواند بزاق دهان را بیشتر کند.

مراجعه به پزشک
اگر با رعایت تمامی موارد بالا بوی بد دهان همچنان ادامه داشت بهتر است از پزشک نوبت گرفته و به وی مراجعه کنید. دندان پزشک با معاینه متوجه خواهد شد که آیا مشکل بوی بد از بیماری خاصی است یا خیر.

مقاله “۹ راه برای از بین بردن بوی بد دهان” با الهام از مقاله ۹Ways to Get Rid of Bad Breath از وبسایت webmd نوشته شده است.

عکس ‏‎Ghasem Rezaie‎‏

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد