saeedtag

دل نوشته ها مکانی برای آرامش

saeedtag

دل نوشته ها مکانی برای آرامش

ﺣﺎﺝ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺩﻭﻻﺑﯽ

ﺍﮔﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﮕﻮﯾﯽ ﺑﯿﭽﺎﺭﻩ ﺍﻡ ﻭ ﻋﺎﺩﺕ ﮐﻨﯽ، ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺧﯿﻠﯽ ﺑﯽ ﺭﯾﺨﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ... ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ، ﺷﮑﺮ ﺧﺪﺍ . ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﯽ ﺩﻟﺖ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺎ
ﺯﺑﺎﻧﺖ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﮐﻨﯽ. ﺍﮔﺮ ﭘﮑﺮ ﻫﺴﺘﯽ ﺩﻭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺩﻟﺖ ﺑﮕﻮ ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ. ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﻏﻤﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ ...
ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﻡ ﺟﻠﻮﯼ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﮐﻪ ﻣﻮﺛﺮ ﺍﺳﺖ .
ﻋﺎﺭﻑ ﺭﺑﺎﻧﯽ،

ﺑﺎﺭﺍﻥ

ﮐﺎﺵ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﮕﯿﺮﺩ ...
ﮐﺎﺵ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﮕﯿﺮﺩ
ﻭ ﺷﯿﺸﻪ ﺑﺨﺎﺭ ﮐﻨﺪ
ﻭ ﻣﻦ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺩﻟﺘﻨﮕﯿﻬﺎﯾﻢ ﺭﺍ ﺭﻭﯾﺶ " ﻫﺎ " ﮐﻨﻢ ﻭ
ﺑﺎ ﮔﻮﺷﻪ ﯼ ﺁﺳﺘﯿﻨﻢ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﯾﮑﺒﺎﺭﻩ ﭘﺎﮎ ﮐﻨﻢ ......

.
.
.

.

ﻭ ﺧﻼﺹ

فقط خدا میداند

روز و شب، بر همگان میگذرد
شاد و غمگین
زشت و زیبا، درهم
اما بر بعضی دلها...
فقط خدا میداند
که چه ها میگذرد...!
روز و شب، بر همگان میگذرد
شاد و غمگین
زشت و زیبا، درهم
اما بر بعضی دلها...
فقط خدا میداند
که چه ها میگذرد...!

خدا گفت:...

.



گنجشک به خدا گفت:
 لانه ی کوچکی داشتم،آرامگاه خستگی ام وسر پناه بی کسی ام بود.
 طوفان تو آن را از من گرفت کجای دنیای تو را گرفته بودم؟؟؟
 
خدا گفت:ماری در کمین لانه ات بود و تو در خواب بودی ، 
باد را گفتم لانه ات را واژگون کند و تو از کمین مار پر گشودی . 
چه بسیار بلاها که از تو دور کردم 
و تو ندانسته به دشمنی ام برخواستی. 



گنجشک به خدا گفت:
 لانه ی کوچکی داشتم،آرامگاه خستگی ام وسر پناه بی کسی ام بود.
 طوفان تو آن را از من گرفت کجای دنیای تو را گرفته بودم؟؟؟
 
خدا گفت:ماری در کمین لانه ات بود و تو در خواب بودی ، 
باد را گفتم لانه ات را واژگون کند و تو از کمین مار پر گشودی . 
چه بسیار بلاها که از تو دور کردم 
و تو ندانسته به دشمنی ام برخواستی.
.



گنجشک به خدا گفت:...
لانه ی کوچکی داشتم،آرامگاه خستگی ام وسر پناه بی کسی ام بود.
طوفان تو آن را از من گرفت کجای دنیای تو را گرفته بودم؟؟؟

خدا گفت:ماری در کمین لانه ات بود و تو در خواب بودی ،
باد را گفتم لانه ات را واژگون کند و تو از کمین مار پر گشودی .
چه بسیار بلاها که از تو دور کردم
و تو ندانسته به دشمنی ام برخواستی.



گنجشک به خدا گفت:
لانه ی کوچکی داشتم،آرامگاه خستگی ام وسر پناه بی کسی ام بود.
طوفان تو آن را از من گرفت کجای دنیای تو را گرفته بودم؟؟؟

خدا گفت:ماری در کمین لانه ات بود و تو در خواب بودی ،
باد را گفتم لانه ات را واژگون کند و تو از کمین مار پر گشودی .
چه بسیار بلاها که از تو دور کردم
و تو ندانسته به دشمنی ام برخواستی.

قانون

ﻫﻔﺖ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﻨﻄﻘﯽ
۱ . ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﮐﻨﺎﺭ ﺑﯿﺎﺋﯿﺪ ﺗﺎ ﺣﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺧﺮﺍﺏ ﻧﮑﻨﺪ .
۲ . ﺁﻧﭽﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﻤﺎ ﻓﮑﺮ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ .
۳ . ﮔﺬﺷﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺩﺍﺭﻭﯼ ﻫﺮ ﺩﺭﺩﯼ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻤﯽ ﻓﺮﺻﺖ ﺩﻫﯿﺪ.
۴ . ﮐﺴﯽ ﺩﻟﯿﻞ ﻭ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺪ ....

۵ . ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻧﮑﻨﯿﺪ؛ ﻣﺎ ﻫﯿﭻ ﺧﺒﺮ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ .
۶ . ﺯﯾﺎﺩ ﻓﮑﺮ ﻧﮑﻨﯿﺪ؛ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﺑﻌﻀﯽ ﭼﯿﺰﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﻧﯿﻢ.
۷ . ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻧﯿﺪ؛ ﺷﻤﺎ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﺣﻞ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺩﻧﯿﺎ ﻧﯿﺴﺘﯿﺪ

همسر

ﺁﯾﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯽ ﺁﻧﮑﻪ ﻫﻤﺴﺮﻡ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﮕﻮﯾﺪ؛ ﺑﻔﻬﻤﻢ ﭼﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟
ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﺍﯾﺞ ﺗﺮﯾﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﻋﺸﻘﯽ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ؛ ﺑﺎﻭﺭﯼ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺷﻤﺎ ﻟﻄﻤﻪ ﻣﯿﺰﻧﺪ.
" ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻫﻤﺴﺮﻡ ﻣﺮﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻓﻬﻤﯿﺪ ".
ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻧﯿﺴﺘﯿﺪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎﯾﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮕﻮﺋﯿﺪ؛ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﻫﻤﺴﺮ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ...

ﮐﺸﻒ ﮐﻨﺪ .
ﺍﯾﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺫﻫﻨﯽ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﭽﻪ ﯼ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺑﯿﺶ ﻧﺒﻮﺩﯾﺪ؛ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﯾﺪ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺰﺭﮔﺴﺎﻟﯽ ﺷﺎﻫﺰﺍﺩﻩ ﺟﺬﺍﺏ ﻭ ﺯﯾﺒﺎﯼ ﺧﻮﺩ
ﺭﺍ ﮐﻪ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﺳﺐ ﺳﻔﯿﺪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺭﺳﯿﺪ ﺩﯾﺪﯾﺪ؛ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﮐﺸﻒ ﻭ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﮐﻨﺪ.
ﻣﺸﮑﻞ ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺗﺎﻥ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﺍﻭ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯾﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﮐﻨﺪ؛ ﺍﺯ ﭘﯿﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﺑﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ؛ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﻭ
ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽ ﺩﻫﯿﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺑﺎﺯﯼ
" ﺣﺪﺱ ﺑﺰﻥ "ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻧﺸﺎﻧﺶ ﺩﻫﯿﺪ.
ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﺴﺮﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎ؛ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎ ﻭ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎﯾﺘﺎﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﻫﯿﺪ.
ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﻪ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ؛ ﺑﺎﻭﺭﯼ ﺳﺎﻟﻢ ﺗﺮ؛ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﺗﺮ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﺗﺮ ﺭﺍ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺁﻥ ﮐﻨﯿﺪ.