مــا
امسال آجیـل نمـی خـــوریم!لطفا اطلاع رسانی کنید
بیایید برای یکبار هم که شده درس خوبی به افرادی بدهیم که به شعور
مردم توهین میکنند و از آنها به سود منافع خودشان استفاده میکنند
واکنش مردم به گرانی آجیل، در
شبکه های اجتماعی بیشترین بازتاب را داشته است. کار آن قدر بالاگرفته که حتی صفحه
هایی خاص برای تحریم آجیل ایجاد شده است. صفحه هایی که البته کم هم طرفدار
ندارد.
افزایش کم سابقه و ناگهانی قیمت آجیل شب عید این روزها بحث اول پیامک
ها و شبکه های اجتماعی شده است.
«بیایید برای یک بار هم که شده در تحریم آجیل به دلیل گرانی
متحد باشیم. ما آجیل نمی خریم و نمی خوریم.» این پیامک
شاید این روزها روی تلفن همزاه شما هم آمده باشد. پیامکی که این روزها به یکی از
بحث های داغ در شبکه های اجتماعی هم تبدیل شده است. ما
امسال آجیل نمیخریم...
واکنش مردم به گرانی
آجیل، در شبکه های اجتماعی بیشترین بازتاب را داشته است. کار آن قدر بالاگرفته که
حتی صفحه هایی خاص برای تحریم آجیل ایجاد شده است. صفحه هایی که البته کم هم طرفدار
ندارد. شعارها و متن های این صفحه ها هم در نوع خودش جالب است: « اگر 15 میلیون
خانواده بطور متوسط 100 هزار تومن توی جیب دلالای آجیل بکنن، همین یک قلم میشه 1500
میلیارد تومن!!! پولی که بلافاصله میره توی یک مسیر دیگه و هر بار فربه تر و فربه
تر میشه و دمار مردمو درمیاره ...حرف ساده است.
بیاییم امسال آجیل نخریم و
یک نوشته قشنگ روی سفره هفت سینمون، میزمون بزاریم که برای چی اینکارو کردیم. اگر
کسی دوست داشت (دوست داشت بدون هیچ اجباری) میتونه معادلشو به افراد نیازمند اطرافش
یا مثلاً به زلزله زده هایی که یک زمستون وحشتناک رو گذروندن کمک کنه تا اونها هم
یه کمی عید داشته باشن یه کمی مرهم آلامشون باشیم یه کمی "بگیم" هموطن ما کنارت
هستیم...امسال هیچ خانواده ایرانی در پذیرایی نوروز خود آجیل نخواهد داشت خواهشا با
نخریدن آجیل همکاری نمایید.»
بحران پسته خندان
«60 تا 65 هزار تومان.» این رقمی است
که استاندار تهران از قیمت پسته در بازار آجیل تهران می دهد. رقمی که مرتضی تمدن می
گوید واقعی و منصفانه نیست:«همین پسته موقع صادرات کیلویی 30 تا
35 هزار تومان قیمت دارد. اما در بازارهای ایرانی رقمش می شود
60 تا 65 هزار تومان. این رقم باید اصلاح شود و به قیمت واقعی برسد. یعنی حدود 25
تا 30 هزارتومان.»
نماینده مردم کرمان هم در واکنشی جالب به گرانی پسته، از
مردم خواسته است تا بیشتر از 32 هزار تومان،پول بابت خرید پسته نپردازند. «محمدرضا
پورابراهیمی» به خبرگزاری فارس گفته:« قیمت بهترین پسته در کرمان بیشتر از ۳۲هزار
تومان نیست و بیشتر از این قیمت به جیب دلالان میرود. از مردم عزیز میخواهیم
بهترین پسته را گرانتر از 32 هزار تومان نخرند چرا که این موجب سود بیشتر دلالان
بازار پسته میشود..»
این در حالی است که قیمت مصوب پسته در بازار آجیل شب
عید، بالاتر از این حرف هاست. به عنوان مثال قیمت هرکیلو پسته اکبری درجه یک 38
هزارتومان و نرخ درجه 2 این پسته نیز 34 هزارتومان تعیین شده. رقمی که بالاتر از
رقم های تعیینی استاندار تهران و نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی
است.
از طرف دیگر مساله صادرات پسته و ممنوعیت آن هم، این روزها یکی از بحث
های داغ حوزه اقتصاد و بازار است. وضوعی که واکنش های مختلفی از سوی تولیدکنندگان،
صادرکنندگان و تشکل های صنفی داشته و ممنوعیت صادرات پسته به مدت 6 ماه را باعث
نابودی صنعت پسته ایران به عنوان یکی از دو صادرکننده عمده پسته هان دانسته اند.
واکنشی که البته خیلی زود جواب گرفت و وزیر بازرگانی را مجبور به پاسخگویی کرد:
«هنوز تصمیمی درباره ممنوعیت صادرات پسته نگرفته ایم.»
دوئل پسته و
پیامک
حالا تقریبا یک ماه به عیدنوروز و آغاز
سال 92 مانده است. آجیل و پسته و خشکبار هم که جزو عناصر ثابت دید و بازدیدهای
نوروزی است، این روزها بالاترین و بی سابقه ترین قیمت های خود را تجربه می کند. آیا
با این اوضاع، آجیل از سبد کالاهای نوروزی خانوارهای ایرانی حذف می شود؟ آیا شبکه
های اجتماعی و پیامک هایی که این روزها لحظه به لحظه بیشتر می شوند می تواند قدرت
خود را در تاثیرگذاری، یک بار دیگر به رخ بکشد؟
ماه متولد شما+ماه متولد معشوقتان=سرنوشت
مرد فروردین و زن….
فروردین+ فروردین = پیوندی آتشین
فروردین+اردیبهشت = پیوندی کاملا عشقی
... فروردین+خرداد = خوش دل و امیدوار
فروردین+تیر = اختلاف فراوان
فروردین+مرداد = شدید
فروردین+شهریور = سرد و گرم
فروردین+مهر = کمی غیر ممکن
فروردین+آبان = خیلی با حرارت
فروردین+آذر = پر از ماجرا جویی
فروردین+دی = هیجانات فراوان
فروردین+بهمن = شگفت انگیز
فروردین+اسفند = توام با مشکلات
مرد اردیبهشت و زن…
اردیبهشت+فروردین = پر شور و هیجان
اردیبهشت+ اردیبهشت = خیلی مناسب
اردیبهشت+خرداد = پیوندی نا موفق
اردیبهشت+تیر = اتحادی عمیق
اردیبهشت+مرداد = کاملا دوست داشتنی
اردیبهشت+شهریور = تشریک مساعی زیاد
اردیبهشت+مهر = جسمانی و شهوانی
اردیبهشت+آبان = آرام و آهن ربایی
اردیبهشت+آذر =بسیار ناهموار
اردیبهشت+دی = کمی هولناک
اردیبهشت+بهمن = خیلی قوی
اردیبهشت+اسفند = توام با جذابیت
مرد خرداد و زن…
خرداد+فروردین = دارای آینده ی روشن
خرداد+اردیبهشت = پیوندی دشوار
خرداد+ خرداد = پیوندی نا پایدار
خرداد+تیر = افقی روشن
خرداد+مرداد = عافیت طلب و عیاش
خرداد+شهریور = عاشقانه
خرداد+مهر = کاملا با شکوه
خرداد+آبان = بن بست عشقی
خرداد+آذر = سراسر شادمانی
خرداد+دی = چشم در چشم نیافتد
خرداد+بهمن = دوستان خوب برای هم
خرداد+اسفند = مرهم یکدیگر
مرد تیر و زن…
تیر+فروردین = پیوندی سست
تیر+اردیبهشت = محیطی راحت و مرفه
تیر+خرداد = پیوندی نا هماهنگ
تیر+تیر = رابطه ی رویایی
تیر+مرداد = هیجانی و پر زحمت
تیر+شهریور = محرک یکدیگر
تیر+مهر = زندگی پر از تلاطم
تیر+آبان = جرقه و پرواز
تیر+آذر = سراسر مشکل
تیر+دی = زوجی دلسوز
تیر+بهمن = سراسر اضطراب
تیر+اسفند = تقویت کننده ی هم
مرد مرداد و زن…
مرداد+فروردین = خاطرات به یاد ماندنی
مرداد+اردیبهشت = احساسات پاک
مرداد+خرداد = زندگی پر از نشاط
مرداد+تیر = پیوندی عاشقانه
مرداد+مرداد = جنگ اراده ها
مرداد+شهریور = ازدواجشان دشوار است
مرداد+مهر = شادی بزرگ
مرداد+آبان = برخورد دو قطب
مرداد+آذز = بسیار نیروبخش
مرداد+دی = کوتاه اما شیرین
مرداد+بهمن = می تواند مشکل باشد
مرداد+اسفند = زندگی توام با جرقه
مرد شهریور و زن…
شهریور+فروردین = دور از یکدیگر
شهریور+اردیبهشت = استوار و لذت بخش
شهریور+خرداد = کاملا غیر معمول
شهریور+تیر = اختلاف زیاد
شهریور+مرداد = عقاید نا همامنگ
شهریور+شهریور = سازگار
شهریور+مهر = زندگی با سختی
شهریور+آبان = هیجانات واقعی
شهریور+آذر = نیازهای مخالف
شهریور+دی = موافق و سازگار
شهریور+بهمن = تیره و گلالود
شهریور+اسفند = بهشتی
مرد مهر و زن…
مهر+فروردین = زندگی پر تناقض
مهر+اردیبهشت = جسمانی و شهوانی
مهر+خرداد = پیوندی بسیار عالی
مهر+تیر = تلاشی سخت
مهر+مرداد = نیروبخش
مهر+شهریور = مخالف
مهر+مهر = قدرتی نا پایدار
مهر+آبان = پاداش و هیجان
مهر+آذر = هم پرواز
مهر+دی = پیوندی سست
مهر+بهمن = ازدواج شگفت انگیز
مهر+اسفند = آرامش و پاداش
مرد آبان و زن…
آبان+فروردین = جاودانه و طولانی
آبان+اردیبهشت = پیوندی با اجر
آبان+خرداد = لطیف و با نشاط
آبان+تیر = زندگی بهشتی
آبان+مرداد = نمایش پر قدرت
آبان+شهریور = شروعی آرام
آبان+مهر = لجاجت و گول زنی
آبان+آبان = انفجار
آبان+آذر = تحمیلی و اجباری
آبان+دی = شیفته ی یکدیگر
آبان+بهمن = بالا و پایین
آبان+اسفند =کاملا عالی
مرد آذر و زن…
آذر+فروردین = عالی و شگفت انگیز
آذر+اردیبهشت = درگیری زیاد
آذر+خرداد = سرد و گرم
آذر+تیر = غیر صمیمی
آذر+مرداد = دلسوز واقعی
آذر+شهریور = نیرو بخش
آذر+مهر = لذت مشترک
آذر+آبان = کارد و پنیر
آذر+آذر = لذت توام با آشوب
آذر+دی = مغایرت زیاد
آذر+بهمن = روابطی بسیار گرم
آذر+اسفند = مشکل دار است
مرد دی و زن…
دی+فروردین = با جدل
دی+اردیبهشت = زندگی با آینده ای زیبا
دی+خرداد = پیوندی سخت
دی+تیر = پیوندی با شکوه
دی+مرداد = اختلاف زیاد
دی+شهریور = عجیب
دی+مهر = برنده ای ندارد
دی+آبان = خیلی عجیب
دی+آذر = نامناسب
دی+دی = طولانی و پا بر جا
دی+بهمن = کمی مخوف
دی+اسفند = عشقی و شهوانی
مرد بهمن و زن…
بهمن+فروردین = بسیار عاشقانه
بهمن+اردیبهشت = خیلی خود سر و لجوج
بهمن+خرداد = پیوندی سرد
بهمن+تیر = خیلی مضر
بهمن+مرداد = بسیار دلکش
بهمن+شهریور = نا هماهنگ
بهمن+مهر = بسیار بسیار عالی
بهمن+آبان = مغایر یکدیگر
بهمن+آذر = نیازمند جد و جهد
بهمن+دی = با کمی نا خالصی
بهمن+بهمن = واقعی و شگفت انگیز
بهمن+اسفند = احتمال نا خوشی
مرد اسفند و زن…
اسفند+فروردین = نیازمند به گذشت
اسفند+اردیبهشت = یک پیوند عالی
اسفند+خرداد = نیازمند به بصیرت
اسفند+تیر = شیفته ی یکدیگر
اسفند+مرداد = زوج رمانتیک
اسفند+شهریور = آرام و حامی
اسفند+مهر = عشقی افسانه ای
اسفند+آبان = سراسر شادی و اعتدال
اسفند+آذر = مشکلات زیاد
اسفند+دی = احساسات واقعی
اسفند+بهمن = یکدیگر را درک کنید
اسفند+اسفند=سازش
خدا را که گم کنیم
کودکانگی هامان هم در های و هوی پس کوچه های بیهودگی از دست می رود ...
که خدا
در زلال قلب پاک کودکی ها ساکن است ...
همه کسانی که به اینترنت دسترسی دارند، علامت
@ را دیده اند و آن را می شناسند. این علامت که امروزه آن را بیشتر در آدرسهای
ایمیل و یا شبکه های اجتماعی می توانیم ببینیم، در خیلی جاها
بعنوان سمبل اینترنت یا ارتباطات مجازی تلقی میشود.
شاید فکر می کنید
که این علامت از ابداعات چند سال گذشته است و پیش از دوران کامپیوترها و ایمیلها
وجود خارجی نداشته؛ اما جالب است بدانیم که این علامت پیچ خورده، در طول قرنهای
گذشته کاربرد داشته و بعضی مستندات قدمت آن را به پیش از قرون وسطی می رسانند.
البته مردم قرون وسطی از علامت @ برای ارسال ایمیل به هم یا حتی هدایت کبوترهای
نامه بر استفاده نمی کردند و این سمبل در آن زمانها استفاده های دیگری
داشت. نامگذاری
:
در بیشتر زبانهای دنیا (از جمله فارسی) @ را مانند
انگلیسی ها at یا at Sign تلفظ می کنند. اما بعضی زبانها هم برای آن نام خاصی دارند
که معمولا یاد آور حیوانات است:
در تایوان به آن موش کوچولو، در روسیه و
ارمنستان سگ، در هلند دم میمون، در دانمارک دم فیل و در نروژ دم گربه می گویند. در
کشورهای دیگر هم دم انواع دیگر حیوانات از جمله خوک کاربرد دارد و بعضی کشورها هم
کلماتی معادل حلزون یا پیچ و رولت برای آن استفاده می کنند. در اسپانیایی، پرتقالی،
کاتالان و فرانسه و کمابیش انگلیسی هم کلمه آروبا کاربرد دارد. اما arroba چیست و
از کجا آمده است؟
اجازه بدهید با هم به اسپانیای قدیم سفر کنیم، به زمانی که
اسپانیا در دست مسلمانان بود و بسیاری کلمات عربی وارد زبان اسپانیایی شدند. از
جمله کلمه الربع که واحدی بود برای اندازه گیری وزن. همینطور که ما در فارسی چارک
(حدود ۷۵۰ گرم) را داریم، اعراب هم الربع را داشتند که تقریبا معادل ۱۱ و نیم
کیلوگرم امروزی می شد. این کلمه به صورت arroba وارد زبان اسپانیولی و پرتغالی شد و
تا به امروز هم مورد استفاده است. اسپانیایی ها و پرتغالیها از نماد @ برای نمایش
اختصاری arroba استفاده کردند. بعدها با ورود علامت @ به انگلستان، کلمه arroba هم
وارد زبان انگلیسی شد.
ولی چه ارتباطی می تواند بین یک واحد وزن و ایمیل
باشد؟ باید بگوییم که @ تنها بعنوان علامت وزن استفاده نمی شد و کاربردهای دیگری هم
داشت. کاربردهای قدیمی
:
- حسابداران در قرون ۱۸ و ۱۹ از @ بعنوان علامت اختصاری
each at استفاده می کردند. به این ترتیب @ یک a بود که داخل یک e بزرگتر نوشته می
شد. each at اصطلاحی بود به معنای "از قرار هر کدام" که تاجران و حسابداران به کار
می بردند مثلا "۲سیب @ ۱$" یعنی ۲ سیب از قرار هر کدام یک دلار. در حالیکه اگر گفته
می شد : two apples at 1$ یعنی دو سیب (هر دو با هم) یک دلار.
در یک دعای
بلغاری در سدههای میانی، از علامت @ در آغاز "آمین" استفاده شده است.
- در
قرون گذشته در مناطقی از فرانسه از علامت à (به معنای at each یا "از قرار") برای
برچسب گذاری کالاها استفاده می کردند. گاهی اوقات مغازه دارهای فرانسه هم مانند
برخی کشورها به سرعت قیمت ها را می نوشتند و در نتیجه علامت à چیزی شبیه به @ از آب
در می آمد.
- @ می تواند ریشه ای یونانی هم داشته باشد. یعنی یک آلفای محصور
در میان دایره باشد. یونانیها مدعی هستند که گاه در گذشته از علامت @ به جای کلمه
ανά (آنا) استفاده می کردند. آنا در زبان یونانی تقریبا معادل à فرانسوی
است.
- کشیشها هم در قرون وسطی از علامت @ زیاد استفاده می کردند، هم بعنوان
اختصاری برای کلمه ad لاتین ( به معنای به، در، درباره، با) و هم به عنوان تاکید بر
حرف a مثلا در ذکر کلمه amen حرف a به صورت @ نگارش می شد. عده ای بر این باورند که
@ یک a است که داخل یک D قرار گرفته و ad را نشان می دهد. اسنادی وجود دارد که قدمت
این کاربرد را تا ۷۰۰ سال پیش می رساند.
- کاربردهای دیگری هم برای @ وجود
داشته که بیشتر برای نشان دادن اختصار کلماتی که با ۲ شروع می شوند و اکثرا به
معنای "در" (داخل) یا "از قرار" یا "در ارتباط با" هستند.
استفاده مدرن :
اما @ اولین بار در اوایل قرن بیستم وارد
ماشینهای تحریر و حسابداری شد و در اواخر این قرن هم با پیدایش کامپیوترها راه خود
را به دنیای دیجیتال باز کرد. کلید @ در کامپیوترها استفاده های بسیار زیادی پیدا
کرد، در بسیاری از زبانهای برنامه نویسی کاربرد پیدا کرد و بسیاری از سرویسهای
آنلاین هم از @ استفاده کردند.
در ایمیلها @ نشان می دهد که آدرس ایمیل شما
در کدام سایت قرار دارد. در توئیتر و بسیاری از سرویسهای میکروبلاگینگ برای خطاب
قرار دادن کاربر دیگری بطور عمومی استفاده می شود و در فوروم ها و بعضی شبکه های
اجتماعی برای پاسخ دادن به کاربر دیگر پیش از نام او @ می آورند.
استفاده
های جدید از @ به دنیای مجازی محدود نیست. در آمریکا برای نشان دادن مسابقه دو تیم
با هم، ضمن مشخص کردن میزبان از @ استفاده می شود. مثلا NY@LA یعنی تیم NY با LA
مسابقه خواهد داد و بازی در زمین LA برگزار می شود.
حتی در زبان فارسی مجازی
هم @ وارد شده و کاربردهای مختلفی پیدا کرده. مثلا بعضی کاربران در تایپ فارگلیسی
(پینگلیش) از @ برای جایگزینی "عت" "ئت" و "ـَت" در کلماتی چون ساعت، دقت و سرعت و
غیره استفاده می کنند. در بعضی زبانهای دیگر هم کاربران مجازی ترجیح می دهند از @
به جای حروف مشابهی که ممکن است در تلفن یا کامپیوترشان نباشد، استفاده می کنند.
مثلا به جای ə (که در ترکی آذربایجانی و برخی زبانهای دیگر صدای ـَ می
دهد)
علاوه بر آن @ بعنوان سمبل دنیای مجازی و سرویسهای اینترنتی وارد فرهنگ
و هنر هم شده و خود را در آثار سینمایی یا حتی اشعار خوانندگان یا نقاشی ها و
کاریکاتورها بعنوان نماینده دوره جدید ارتباطات معرفی کرده است.
به نقل از : یک پزشک
بیشتر ما
کودکیهایمان را به خاطر داریم
شاد بودیم و پُر انرژی
امّا گویا هر چه جلوتر
میرویم
بیشتر در باتلاق مشکلات گرفتار میشویم
و فراموش میکنیم که با فرو
رفتن در این باتلاق
نشاط و شادی کودکیمان از دست می رود
در محل کار لبخند
بزنید و به هر کس که میبینید بگویید صبح بخیر
بله به تمام کسانی که از کنار شما
رد میشوند
لبخند بزنید و سلام و صبح بخیر بگویید
حتی اگر لبخندتان در ابتدا
مصنوعی باشد
به زودی طبیعی میشود
مهـسا احمـدی، اولیـن دختـر بـدلکار ایـرانی
مهسا احمدی ۱۱ سال قهرمان ژیمناستیک دختران ایران بوده و هماکنون
اولین دختر بدلکار در ایران است. او و آرش اقدسی از اعضای گروه
بدلکاران ۱۳، درباره دنیای بدلکاران و حضور در آخرین فیلم جیمزباند
سخن گفته اند که در ادامه ایمیل از نظر خواهید گذراند ...
مهسا احمدی اولین دختر بدلکار ایران است که در پروژههای سینمایی
حضور دارد. او ۱۱ سال قهرمان ژیمناستیک دختران ایران بوده است.
مهسا احمدی درباره چگونگی ورود به دنیای بدلکاران میگوید: "در
ایران برای دختران فقط تا ۱۷ سالگی امکان حضور در تیم ملی
ژیمناستیک وجود دارد. بعد از ۱۷ سالگی که ژیمناستیک را کنار
گذاشتم، از ۶ سال پیش، وارد گروه "بدلکاران
۱۳" شدم."
مهسا احمدی به همراه دیگر اعضای گروه "بدلکاران
۱۳" در آخرین فیلم
جیمزباند، "Skyfall" به عنوان بدلکار حضور داشته است. مهسا احمدی
که سابقه بدلکاری زیادی در پروژههای سینمایی ایران دارد، میگوید
حضور به عنوان بدلکار در فیلم "Skyfall" با بدلکاری در پروژههای
سینمایی داخل ایران قابل مقایسه نیست. نمایی از مهسا احمدی و آرش
اقدسی سرپرست گروه "بدلکاران
۱۳" در آخرین فیلم جیمزباند.
مهسا احمدی اولین و تنها دختر بدلکار ایران است که جلوی دوربین در
پروژههای سینمایی حضور دارد. او میگوید آرام آرام برخی دخترهای
دیگر نیز در ایران در حال آموزش بدکاری هستند. مهسا احمدی درباره
تواناییهایش در مقایسه با مردان بدلکار میگوید: "تا الان پا به
پای پسرها جلو آمدهام و بهقول معروف کم نیاوردهام."
نمایی از حرکت نمایشی مهسا احمدی
مهسا احمدی اولین بانوی ایرانی است که پس از انقلاب در ایران
عملیات سقوط آزاد "skydive" انجام داده است. نمایی از اولین سقوط
آزاد این بانوی ایرانی که شهریور ۱۳۹۱ بر فراز شهر کلاله در استان
گلستان ایران صورت گرفته است.
بانوی بدلکار ایرانی درباره ثبت اولین سقوط آزاد زنان ایران
میگوید: "از ارتفاع شش هزار پایی (حدود دو هزار متر) پریدم، در هر
جای دنیا، پرش از ارتفاع زیر ۱۵۰۰ متر، بیسجامپ " Base Jump"
محسوب میشود. باید هزارتا پرش خوب داشته باشید تا بتوانید یک بار
بیسجامپ بپرید. ولی من همان پرش اولم از ارتفاع دوهزار متری بود.
یعنی سختترین کار را انجام دادهام، آن هم با امکانات اینجا."
آرش اقدسی سرپرست گروه "بدلکاران
۱۳" درباره چگونگی حضور اعضای این
گروه ایرانی در آخرین فیلم جیمز باند میگوید: "در صحنهای از یک
فیلم سینمایی ترکی، ماشینی باید از روی کامیونی میپرید. ما این
پرش را با ماشین انجام دادیم. کارگردان این فیلم ترکی، عکس آن را
روی فیسبوک گذاشت. دو ماه بعد به ما ایمیلی رسید که اگر میخواهید
برای پروژه جیمزباند فعالیت کنید، اسامیتان را بدهید."
آرش اقدسی ادامه میدهد: "بعد از آن ایمیل، در تماسی تلفنی، اسامی،
تاریخ و لوکیشن را برای ما تعیین کردند. بعد که رفتیم، در کمال
ناباوری دیدیم که واقعا سر پروژه جیمزباند هستیم. آدمهای بسیار
بزرگی را دیدیم. ضمن اینکه خیلی به ما توجه میکردند، خیلی به ما
کمک میکردند، تجربیاتشان را در اختیار ما قرار میدادند و هر
سئوالی که داشتیم جواب میدادند. هماکنون هم همچنان با آنها در
ارتباط هستیم."
نمایی از یک فیلم سینمایی در ایران که مهسا احمدی مشغول بدلکاری در
آن است.
نمایی از یک پروژه سینمایی و حضور آرش اقدسی و مهسا احمدی در
صحنهای از آن.
آرش اقدسی پیش از تاسیس گروه "بدلکاران
۱۳" مربی بانجی جامپینگ
"Bungee Jumping" در ایران بوده است. آرش اقدسی اواخر سال ۱۳۸۵
تصمیم گرفته با تعدادی از جوانان پرانرژی و بااستعداد گروه
"بدلکاران ۱۳" را تشکیل دهد.
نمایی از یک فیلم سینمایی در ایران که مهسا احمدی مشغول بدلکاری در
آن است
آرش اقدسی میگوید: "از گروه بدلکاری اولیه که داشتیم، تنها کسی
که با من ماند، خانم احمدی بود. البته در میان بچههای گروه قبلی،
من به تنها کسی که بیشتر از همه سخت گرفتم، همان خانم احمدی بود.
منتها دیگران به نوعی کم آوردند و تنها کسی که مقاومت کرد و
ایستادگی کرد، خانم مهسا احمدی بود که ماندگار شد."
به گفته سرپرست گروه "بدلکاران ۱۳" در ایران کارگردانها آرام آرام
به مهسا احمدی بدلکار این گروه اعتماد کردهاند. او ادامه میدهد
تا قبل از آنکه مهسا احمدی تواناییهای خود را در بدلکاری ثابت
کند، در ایران عموما در فیلمنامهها نقش خانمها را آنقدر ظریف و
آرام مینوشتند که اصلا اتفاق خاصی برایشان در طول فیلم
نمیافتاد.
سرپرست گروه "بدلکاران ۱۳" معتقد است با شرایط داخل ایران افراد
واقعا باید عاشق بدلکاری باشند تا بتوانند ادامه دهند. او میگوید:
"برای خانمها قضیه سختتر هم میشود. چون محدودیتها برای آنها
بیشتر است."
به باور برخی عدد "۱۳"، عددی نحس است. آرش اقدسی میگوید دقیقا به
همین دلیل و شکستن این تصور غلط که "۱۳" عددی نحسی است، اسم
"بدلکاران ۱۳" را برای گروه انتخاب کرده است. او میگوید:
"میخواستیم نشان بدهیم که اگر شما در حاشیه امنیت و ایمنی
اینکار را انجام بدهید، هیچ اتفاقی برای هیچ کسی نمیافتد و
میشود خطرناکترین کارها را به بهترین شکل انجام داد."
نمایی از حرکت نمایشی مهسا احمدی
گروه "بدلکاران ۱۳" در بسیاری از پروژههای سینمایی ایران ایفای
نقش کرده است. فیلم "جرم" به کارگردانی مسعود کیمیایی، فیلم "راه
آبی ابریشم" به کارگردانی محمدرضا بزرگنیا، "پسر آدم و دختر حوا"
ساخته رامبد جوان، "دختر شاهپریون" ساخته کامران قدکچیان از جمله
پروژههای سینمایی است که اعضای گروه "بدلکاران ۱۳" در آن حضور
داشتهاند.
نمایی از حرکت نمایشی مهسا احمدی
به گفته آرش اقدسی مشکلات برای تامین امکانات امنیتی بدلکاران در
ایران زیاد است. او میگوید: "مثلا برای واژگون کردن یک خودرو،
ماشین آتشنشانی و آمبولانس باید حضور داشته باشد که در خیلی
پروژهها، حتی این موارد را هم تقبل نمیکردند. متاسفانه از
سادهترین امکانات محروم هستیم. در صورتی که بچههای ایرانی
فوقالعاده بااستعداد هستند."
نمایی
از یک فیلم سینمایی که مهسا احمدی مشغول بدلکاری در آن است
نمایی از حرکت نمایشی مهسا احمدی
به جز پروژههای سینمایی اعضای گروه "بدلکاران ۱۳" در اجرای بیش از
۶ تئاتر نیز حضور داشتهاند. گروه "بدلکاران ۱۳" در اینباره
میگوید: "در یکی از تئاترهایمان، یکی از بازیگرانمان از روی سر
تماشاچیها پرواز میکرد و دیالوگهایش را میآمد جلوی سن میگفت و
دوباره از روی سر تماشاچیها پرواز میکرد و برمیگشت. انجام
عملیات پرواز به صورت زنده برای اولین بار بود که در تئاتر ایران
میافتد."
به جای
خسته نباشید؛
بگوییم :
خدا قوت
به جای
خدا بد نده؛
بگوییم :
خدا سلامتی بده
به جای
بد نیستم؛
بگوییم :
خوب هستم
به جای
فراموش نکنی؛
بگوییم :
یادت باشه
به جای
پدرم درآمد؛
بگوییم :
خیلی راحت نبود
به جای
دستت درد نکنه؛
بگوییم :
ممنون از محبتت، سلامت باشی
به جای
ببخشید که مزاحمتان شدم؛
بگوییم :
از اینکه وقت خود را در اختیار من گذاشتید متشکرم
به جای
گرفتارم؛
بگوییم :
در فرصت مناسب کنار شما خواهم بود
به جای
دروغ نگو؛
بگوییم :
راست می گی؟ راستی؟
به جای
قابل نداره؛
بگوییم :
هدیه برای شما
به جای
شکست خورده؛
بگوییم :
با تجربه
به جای
فقیر هستم؛
بگوییم :
ثروت کمی دارم
به جای
بدرد من نمی خورد؛
بگوییم :
مناسب من نیست
به جای
مشکل دارم؛
بگوییم :
مسئله دارم
به جای
جانم به لبم رسید؛
بگوییم :
چندان هم راحت نبود
به جای
مسئله ربطی به تو ندارد؛
بگوییم :
مسئله را خودم حل میکنم
به جای
من مریض و غمگین نیستم؛
بگوییم :
من سالم و با نشاط هستم
به جای
زشت است؛
بگوییم :
قشنگ نیست
به جای
چرا اذیت میکنی؛
بگوییم :
با این کار چه لذتی میبری
به جای
غم آخرت باشد؛
بگوییم :
شما را در شادی ها ببینم
به جای
متنفرم؛
بگوییم :
دوست ندارم
به جای
دشوار است؛
بگوییم :
آسان نیست
به جای جملاتی از جمله
چقدر چاق شدی؟،
چقدر لاغر شدی؟،
چقدر خسته به نظر میآیی؟،
چرا موهات را این قدر کوتاه کردی؟،
چرا ریشت را بلند کردی؟،
چراتوهمی؟،
چرا رنگت پریده؟،
چرا تلفن نکردی؟،
چرا حال مرا نپرسیدی؟
بگوییم:
سلام به روی ماهت، چقدر خوشحال شدم تو را دیدم، همیشه در قلب من
هستی ...